IMAD Bentahar
عماد بن الطاهر
imad.bentahar@univ-msila.dz
0771891329
- Sociology Department
- Faculty of Humanities and Social Sciences
- Grade PHd
About Me
Location
Msila, Msila
Msila, ALGERIA
Code RFIDE- 1983-01-01 00:00:00
-
IMAD Bentahar birthday
- 2020
-
2020
قلق الامتحان لدى الطالب الجامعي واستراتيجيات المواجهة
ملخص: قلق الامتحان من المواضيع المهمة التي تأثر على الطلاب سلبا او إيجابا فهم يعد قلق عام تصاحبه حالة شعورية تتسم بالتوتر والخوف تصيب الفرد ي مراحل مختلفة، وترتبط هذه الحالة بالامتحانات وبعملية التقييم فتظهر على الطلاب العديد من العلامات الاضطراب والتوتر والقلق ويتمثل خطر هذا النوع من القلق عند وصوله مرجلة متقدمة، وذلك عند انتقال القلق من مرجلة الدافع الإيجابي والتحفيزي وبذل الجهد والسعي إلى المزيد من الإنجازات والنجاحات إلى مرحلة غير طبيعية وغير سوية، تقف عند أعراضه في وجه استقرار الطالب ونجاحه قبل مرحلة التقييم او النجاح واثنائها ونخص بالذكر الطالب الجامعي الذي يحل مكان الصدارة في إبراز المواهب والقدرات والإمكانات المتاحة في المجتمع لذلك شغل موضوع قلق الامتحان الكثير من الأخصائيين النفسانيين والتربويين لتقديم بعض الأساليب والبرامج الإرشادية الحديثة في معالجة قلق الامتحان ومواجهة هاته المشكلة التي تؤرق الطلاب وتهدد شخصيتهم ومستقبلهم وفي هذا الصدد نسعى من خلال هذه الورقة البحثية إلى إبراز تصور نظري حول موضوع قلق الامتحان من خلال التركيز على مكوناته وأعراضه وأسبابه والنظريات المفسرة له بالإضافة إلى عرض بعض البرامج الإرشادية في معالجة قلق الامتحان حتى ينبغي أخذها بعين الاعتبار أثناء القيام بدراسات تهدف إلى خفض مستوى قلق الامتحان . الكلمات المفتاحية: (قلق الامتحان، البرنامج الإرشادي، الجامعة، الطالب الجامعي) Abstract: Exam anxiety is one of the most important topics that affect the students negatively or positively. It is a general concern that is accompanied by a feeling of tension and fear that affects the individual in different stages. This condition is related to examinations and evaluation. The risk of this type of anxiety at the arrival of an advanced index, and that when the transfer of anxiety from the coefficient of positive motivation and motivation and effort and the pursuit of more achievements and successes to the stage of abnormal and abnormal, stands in the symptoms in the face of student stability and success before The stage of evaluation or success and its two and special The male university student who takes the lead in highlighting the talents, capabilities and capabilities available in the community. The subject of the examination concern has been many psychologists and educators to provide some of the modern methods and guidance programs in dealing with the anxiety of the exam and face this problem that worries students and threatens their personality and In this regard we seek through this paper to highlight the theoretical perception of the subject of examination anxiety by focusing on its components and symptoms and reasons and theories explained to him in addition to the presentation of some of the guidance programs in the treatment of the concern of the exam to be taken While considering studies aimed at reducing the level of examination anxiety. Keywords: (exam concern, extension program, university, university student)
Citation
imad bentahar , ,(2020), قلق الامتحان لدى الطالب الجامعي واستراتيجيات المواجهة,قلق الامتحان لدى طلبة الجامعة واهم البرامج الإرشادية المعالجة,المسيلة
- 2020
-
2020
إشكالية ثقافة الأسرة العربية في ظل قيم العولمة
The global system in the era of globalization has become a threat to the building of the Arab and Islamic family, being the vessel that embodies the cultural and economic life of any society, because the family is one of the most important institutions that produce the national cultural conscience. One of the most important factors that seek to fragment or weaken the family value system is the media and information technology, although it has some advantages, it has some drawbacks because it disseminates inappropriate values and behaviors among family members, which leads to deepening the generation gap within the family. In addition to exposing children to a kind of wrong socialization and counter to the values of our heritage by working to spread the culture of delinquency in the space of society, a culture that permeates it in every direction and lead to the building of a family according to values that contradict the family values system derived from our heritage. Thus, this study seeks to explore the changes that have occurred and can affect the family in terms of its construction and functions, family relations and the quality of socialization and the challenges faced in the era of globalization. Keywords: family, culture, socialization, globalization, information and communication technology.
Citation
imad bentahar , ,(2020), إشكالية ثقافة الأسرة العربية في ظل قيم العولمة,تغير القيم في المجتمع العربي بين التكيف و الانهيار,جامعة زيان عاشور الجلفة
- 2020
-
2020
الضغوط المهنية والنفسية للأستاذ الجامعي و علاقتها بالأداء الوظيفي
The working environment in our contemporary organizations is generally characterized by features and features imposed on the working human being. Through it emerged different degrees of professional pressures that affect their mental health and reflect on their performance, and thus reflected on the extent to which the organizational objectives of the institution, the human being and his ability to deal with the requirements of work play a crucial role in reaching the best results, as no matter what the equipment and technical The research went on to study these professional and psychological pressures of the professor and its relationship to the level of performance in one of the most important academic and scientific institutions, the institution. University, the fact that the teaching profession represents one of the most psychological pressures that cause straining on the busy people, from which we will learn through this research paper on the professional and psychological pressures of the university professor, and the extent to which the professional pressures relate to some psychological variables with monitoring their effects and manifestations on the workers, as we will present, The most important criteria for job performance and its weaknesses to bring to the point of highlighting the relationship between work pressures and the level of job performance. Keywords: Occupational stress, psychological stress, job performance, university professor.
Citation
imad bentahar , ,(2020), الضغوط المهنية والنفسية للأستاذ الجامعي و علاقتها بالأداء الوظيفي,كن يقظا امام الضغوط النفسية والمهنية,جامعة محمد بوضياف المسيلة
- 2020
-
2020
أخلاقيات البحث العلمي وآليات مكافحة السرقة العلمية
Abstract: Scientific research is currently a prominent place in the advancement of scientific renaissance and its evolution through the contribution of researchers to their innovative addition to the human knowledge. Academic institutions are the main centers of this vital scientific activity, which has a fundamental function in promoting scientific research and activating it. The student and the student in order to be able to carry out this task to the fullest, as a researcher armed with ethical specifications in addition to the specifications of knowledge and methodology, comes at the top of those ethical specifications scientific secretariat, which appears in the non-proportion of ideas and opinions of others to himself and in the books Good and support each opinion and idea or information to the original owner on the grounds that the revival of the moral ideal of scientific research among researchers and scholars and students of science preserves the science of its entity and strength. The secretariat's charter may be violated when the researcher signs the error of academic robbery. Among the most serious violations against the scientific researcher is plagiarism or "scientific theft", which has implications that negatively affect the progress and development of countries. And the deterioration of the educational and academic level of the various universities, including Algeria, Algeria, like other countries suffer from this phenomenon, which has become necessary to put side of the grandfather to be confronted and reduce the protection of the researcher and scientific research to achieve its purpose. Therefore, through this research paper we will try to clarify a set of concepts and methods in order to identify practices that are contrary to the principles of scientific research and to present ways and mechanisms to combat this widespread phenomenon in the studies and academic research at the University of Algeria. Keywords: scientific theft - scientific secretariat - scientific research - ethics of scientific research
Citation
imad bentahar , ,(2020), أخلاقيات البحث العلمي وآليات مكافحة السرقة العلمية,الأصول والأسس المنهجية في البحوث النفسية والتربوية و الاجتماعية (مستجدات وتقنيات حديثة),جامعة محمد بوضياف المسيلة
- 2020
-
2020
دور المدرسة والجامعةفي وقاية الطلاب من المخدرات
ملخص : تعتبر ظاهرة تعاطي المخدرات من الظواهر الخطيرة التي تهدد الأفراد والجماعات وقد تغلغلت هذه الظاهرة في جميع أقطار العالم مع اختلاف درجة انتشارها وخطورتها من قطر إلى آخر . وتعاظمت خطورة هذه الظاهرة حينما انتشرت بين المراهقين والشباب إذ لم تعد مشكلة المخدرات مشكلة اجتماعية فحسب ، بل أصبحت مشكلة نفسية وبدنية واقتصادية وأخلاقية ، الأمر الذي تطلب ضرورة الاهتمام بكيفية الوقاية من المخدرات من منطلق أن الوقاية خير من العلاج ومن منطلق أن المخدرات أصبحت آفة اجتماعية خطيرة تقلق المجتمع العالمي بكافة فئاته واتجاهاته وتؤرق جميع أفراده ومؤسساته بدءا من المؤسسات التربوية والجهات الأمنية ، وغيرهم من أجل احتوائها والحد من مخاطرها ومن هنا يتعاظم دور المؤسسات التعليمية ،وتبرز أهميتها الجلية في تشكيل وبناء وحصانة النشء من كل خطر يحيط بهم والتي يمكن ان تؤدي دورا مهما في التوعية بمخاطر المخدرات انطلاقا من التركيز على المحور الوقائي الذي يؤكد على خلق دوافع داخلية لدى الأفراد تمنعهم من الوقوع في تعاطي المخدرات عن طريق وسائط التربية المختلفة ونخص بالذكر في هذه الورقة البحثية دور المدرسة والجامعة في وقاية الطلاب من المخدرات نسعى من خلالها تقديم قاعدة معرفية حول أنواع المخدرات والأسباب والعوامل المؤدية إلى تعاطيها والتعرف على الآثار المترتبة عليها مع ذكر بعض النظريات المفسرة لتعاطي المخدرات وطرق الوقاية والعلاج وابراز تصور مقترح لتطوير دور كل من المدرسة والجامعة في مواجهة تعاطي المخدرات في ضوء الواقع الحالي لمشكلة المخدرات في الدول العربية . الكلمات المفتاحية : الدور- المدرسة – الجامعة –المخدرات-الإدمان. Abstract : The phenomenon of drug abuse is a seriousthreat to individuals and groups and has penetrated all countries of the world withdifferentdegrees of prevalence and seriousnessfrom one country to another. This phenomenon has become more seriouswhenit has spreadamong adolescents and young people. The drugproblemis not only a social problem but also a psychological, physical, economic and moral problem, whichdemandsthat attention begiven to how to preventdrugsfrom the standpointthatpreventionisbetterthan cure and thatdrugs It has become a serious social scourgethatworries the world community in all itscategories and trends and concerns all itsmembers and institutions, fromeducational institutions and securityagencies, and others to containthem and reducetheirrisks, hence the role of educational institutions isincreasing, and highlightitsobvious importance in shaping and building and immunity of the youngFromevery danger surroundingthemthatcanplay an important role in raisingawareness of the dangers of drugsfrom the focus on the preventive axis thatemphasizes the creation of internal motives for individuals to preventthemfromfallingintodrug use through the differentmeans of education, especially in thisresearchpaper the role of the school In order to protectstudentsfromdrugs, the universityseeks to provide a knowledge base on the types of drugs, the causes and factorsthat lead to their use, and to identifytheir implications, whilementioningsome of the theories of drug abuse, methods of prevention and treatment, and highlighting a proposed vision for developing the role of School and university in the face of drug abuse in light of the current reality of the drugproblem in the Arab countries. Keywords: role-school-university-drugs-addiction-.
Citation
imad bentahar , ,(2020), دور المدرسة والجامعةفي وقاية الطلاب من المخدرات,واقع الصحة المدرسية في الجزائر,جامعة البليدة2
- 2020
-
2020
تغير القيم في المجتمع العربي بين التكيف و الانهيار
ملخص: إن النظام العالمي في عصر العولمة أصبح مصدر تهديد لبناء الأسرة العربية و الإسلامية، كونها تمثل الوعاء الذي يجسد الحياة الثقافية و الاقتصادية لأي مجتمع و ذلك لأن الأسرة من أهم المؤسسات التي تنتج الوجدان الثقافي الوطني . و من أهم العوامل التي تسعى الى تفتيت أو اضعاف منظومة القيم الأسرية وسائل تكنولوجيا الإعلام و المعلوماتية ، بالرغم من ان لها بعض الإيجابيات فإن لها بعض السلبيات لكونها تنشر قيما و سلوكيات غير مناسبة بين ابناء الأسرة ، مما يؤدي الى تعميق الفجوة الجيلية داخل الأسرة ، هذا الى جانب تعريض الأبناء الى نوع من التنشئة الاجتماعية الخاطئة و المضادة لقيم تراثنا من خلال العمل على نشر ثقافة الانحراف في فضاء المجتمع ، و هي الثقافة التي تتغلل فيه من كل اتجاه و تؤدي الى بناء أسرة وفق قيم تتناقض مع منظومة القيم الأسرية المشتقة من تراثنا . و عليه فإن هذه الدراسة تسعى لاستشراف التغيرات التي طرأت و يمكن أن تؤثر على الأسرة من حيث بنائها و وظائفها و على العلاقات الأسرية و نوعية التنشئة الاجتماعية و التحديات التي تواجهها في عصر العولمة. الكلمات المفتاحية : الأسرة ، الثقافة ، التنشئة الاجتماعية ، العولمة ـ، تكنولوجيا الإعلام و الاتصال . Summary: The global system in the era of globalization has become a threat to the building of the Arab and Islamic family, being the vessel that embodies the cultural and economic life of any society, because the family is one of the most important institutions that produce the national cultural conscience. One of the most important factors that seek to fragment or weaken the family value system is the media and information technology, although it has some advantages, it has some drawbacks because it disseminates inappropriate values and behaviors among family members, which leads to deepening the generation gap within the family. In addition to exposing children to a kind of wrong socialization and counter to the values of our heritage by working to spread the culture of delinquency in the space of society, a culture that permeates it in every direction and lead to the building of a family according to values that contradict the family values system derived from our heritage. Thus, this study seeks to explore the changes that have occurred and can affect the family in terms of its construction and functions, family relations and the quality of socialization and the challenges faced in the era of globalization. Keywords: family, culture, socialization, globalization, information and communication technology.
Citation
NACERABounouiga , imadbentahar , ,(2020); تغير القيم في المجتمع العربي بين التكيف و الانهيار,,دار تمكين للطباعة والنشر
- 2019
-
2019
دور مواقع التواصل الاجتماعي في نشر التطرف الفكري
The development has contributed to the emergence of radical changes on the Technological level , especially the modern means of communication , including The most important social networking sites , which in turn promoted and disseminated ideas and information was the focus of the emergence of what Is know as intellectual extremism and change ideologies in different categories Of individuals , social networking sites it is broad to damage ideas and to embody them in deviant actions . Keywords: social networking , extremism , intellectual extremism
Citation
imad bentahar , ,(2019), دور مواقع التواصل الاجتماعي في نشر التطرف الفكري,استعمال تكنولوجيا الاعلام و الاتصال في التطبيقات البيداغوجية,جامعة محمد بوضياف المسيلة
- 2019
-
2019
شبح الفقر و اساليب و استراتيجيات مكافحته.
In the last century, interest has increased in a phenomenon that has always posed a threat to the social and security system of various countries and governments, namely the spread of poverty and its spread, which requires the search for ways to reduce it, which led to raise the slogan (poverty eradication) It is one of the eight Millennium Development Goals (MDGs) to halve the number of people living on less than $ 1.25 a day by 2015 compared to 1990, according to the World Bank report. Of human beings in the world still live in poverty Dqa, which led political leadership and intellectual Arab addressing the problem of poverty and deal with them in a scientific manner contribute to alleviating the problems generated by, in particular, and that there are opportunities to reduce them or even eliminate them. This is what we want to point out in this study, which aims to present a picture about the reality of this phenomenon and the reasons for its spread in countries, as well as some methods and strategies adopted to combat the phenomenon of poverty, and conclude in the end with a set of suggestions and recommendations reached by the study to reduce Of this phenomenon. Keywords: poverty, inflation, unemployment, globalization, strategies
Citation
imad bentahar , houria Alicherif , ,(2019), شبح الفقر و اساليب و استراتيجيات مكافحته.,ظاهرة الفقر بين إشكالية التنظيم و تحديات الواقع * رؤية اقتصادية و اجتماعية و قانونية*,جامعة قالمة
- 2019
-
2019
إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي كأساس لتقييم الأداء وأهم الصعوبات التي تؤثر على تدريب وتكوين الأستاذ الجامعي (مقاربة مفاهيمية)
الملخص: إن مفهوم الجودة من أهم المتغيرات المهمة التي أصبحت من المفاهيم التي تدخل في إطار تقويم المؤسسات التعليمية منها التعليم العالي، وتوضح الاختلافات المختلفة بين مختلف الأنظمة التعليمية والمؤسساتية والكشف عن المشكلات التي تعاني منها مما يعكس سمعة المؤسسة من خلال عنصر المنافسة والحاجة إلى التغيير تماشيا مع متطلبات العصر الحديث، لهذا أصبح لزاما تطوير مختلف الأطر لتطبيق الجودة الشاملة في التعليم العالي ليصح أكثر قدرة على تدريب الطاقات البشرية وتنمية قدراتهم ومهاراتهم في شتى المجالات بتوفر شروط الجودة الشاملة وتحقيقها في ميدان العمل، ووضع مؤشرات الأداء الأكاديمي من شأنه ربط التعليم الجامعي بالمحيط الاجتماعي والاقتصادي والثقافي. الكلمات المفتاحية: الجودة- ضمان الجودة- التعليم العالي- الجودة في التعليم العالي - إدارة الجودة الشاملة في التعليم العالي.
Citation
imad bentahar , abderrahmen koriche , ,(2019), إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي كأساس لتقييم الأداء وأهم الصعوبات التي تؤثر على تدريب وتكوين الأستاذ الجامعي (مقاربة مفاهيمية),واقع تكوين الاستاذ الجامعي المتدرب في ظل أهداف مشروع المؤسسة الجامعية,جامعة محمد بوضياف المسيلة
- 2018
-
2018
جودة مهارات المعلم
The teacher has a vital and important role in the educational process, and it is the most influential element among the elements of the educational process in the characters of his students because of direct contact and spend the longest time with them. In view of the many changes and developments that the world is witnessing today in many areas of life and imposing new specifications for the student, the teacher's tasks varied and varied roles and functions And the various specifications, characteristics, skills and knowledge that the teacher needs to acquire to do his desired role, For this purpose, we seek in this paper to identify some of the skills that must be available to the teacher and apply it for the quality of its outputs and the educational process as a whole. The search was divided into two axes: the first axis Include some concepts Of the teacher and the educational process The second axis presents some of the skills that must be provided by the teacher. Knowing the subject was asked the following main question: What are the most important skills that benefit the role of the teacher? Keywords: skill - quality - role - teacher.
Citation
imad bentahar , بالراشد نبيل, ,(2018), جودة مهارات المعلم,جودة التعليم في المدرسة الجزائرية "كمدخل للتميز",جامعة عمار ثليجي الاغواط