BOUDJEMAA Herizi
بوجمعة حريزي
boudjemaa.herizi@univ-msila.dz
0669981835
- Psychology Department
- Faculty of Humanities and Social Sciences
- Grade MCA
About Me
Research Domains
علم النفس وعلوم التربية
LocationMsila, Msila
Msila, ALGERIA
Code RFIDE- 2023
-
master
طهراوي دنيا , وادي مرابط سارة
المشكلات السلوكية لدى الأطفال المعاقين سمعيا في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر معلميهم-دراسة ميدانية بمركز المعاقين سمعيا بمدينة البويرة
- 2021
-
Licence
حرواش خليدة , قميري شيماء
التعبير الكتابي من وجهة نظر المعلمين دراسة ميدانية ببعض مدارس ولاية البويرة
- 2021
- 2021
-
master
صالحي لبنى , مسلم سهام
السلوك العدواني وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي علمي
- 2021
-
master
كنوش صبيرة , بوترعة بسمة
أساليب المعاملة الوالدية لأطفال ذوي اضطراب التوحد بولاية البويرة
- 1966-12-10 00:00:00
-
BOUDJEMAA Herizi birthday
- 2023-11-21
-
2023-11-21
درجة امتلاك الأستاذ الجامعي لمهارات التدريس الفعال من وجهة نظرالطلبة دراسة ميدانية بقسم علم النفس بجامعة المسيلة
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة امتلاك الأستاذ الجامعي لمهارات التدريس الفعال من وجهة نظر الطلبة بقسم علم النفس بجامعة المسيلة، ولتحقيق هذا الهدف تم تطوير استبيان مكون من ( 40)فقرة، وتكونت عينة الدراسة من ( 70)طالبا وطالبة يدرسون في السنة الثانية علم النفس بجامعة المسيلة، وتم استخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية تمثلت في المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، ومعامل الارتباط بيرسون ومعامل ألفا لكروباخ. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة امتلاك الأستاذ الجامعي لمهارات التدريس الفعال من وجهة نظر الطلبة مرتفعة. الكلمات المفتاحية: المهارة، التدريس الفعال، مهارات التدريس الفعال، الأستاذ الجامعي، الطلبة
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , قتالي عبد الغاني, ,(2023-11-21), درجة امتلاك الأستاذ الجامعي لمهارات التدريس الفعال من وجهة نظرالطلبة دراسة ميدانية بقسم علم النفس بجامعة المسيلة,استراتيجيات ومهارات التدريس الجامعي الفعال وتطبيقاتها في ظل التحول الرقمي والتطور التكنولوجي,جامعة محمد بوضياف المسيلة
- 2023-05-14
-
2023-05-14
"درجة الوعي الصحي للأمراض لدى المسنين بعد جائحة كورونا (فيروس كوفيد-19) "دراسة استكشافية
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على درجة الوعي الصحي للأمراض لدى المسنين بعد جائحة كورونا (فيروس كوفيد-19) "، حيث تم استخدام المنهج الوصفي على عينة عشوائية قدرت (170) من المسنين الذين يترددون على المساجد يوميا، وعن طريق المقابلة تم جمع البيانات، بعد جائحة كورونا (كوفيد -19)، حيث تم معالجة البيانات عن طريق نظام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS. V25 وأظهرت النتائج ما يلي : -درجة الوعي الصحي للأمراض لدى المسنين بعد جائحة كورونا (فيروس كوفيد-19) درجة متوسطة. -وجود فروق دالة إحصائيا بين المستويات التعليمية لدى المسنين في درجة الوعي الصحي للأمراض بعد جائحة كورونا (فيروس كوفيد-19). الكلمات المفتاحية: الوعي الصحي؛ جائحة كورونا؛ ارتداء الكمامة؛ استعمال المطهرات؛ التباعد الاجتماعي؛ الحجر الصحي.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , ملياني عبد الكريم, ,(2023-05-14), "درجة الوعي الصحي للأمراض لدى المسنين بعد جائحة كورونا (فيروس كوفيد-19) "دراسة استكشافية,رعاية المسنين في الأسرة والمجتمع في ظل جائحة كورونا وما بعدها,جامعة برج بوعريريج
- 2023-05-11
-
2023-05-11
الجريمة المعلوماتية والأمن السيبراني قراءة في المفاهيم والمقاربات والرهانات
في عصور ما قبل التاريخ كانت صرخة الإنسان البدائي في الغابة تحمل أحيانا معلومة تنذر بوقوع خطر يهدد أمن وسلامة الفرد أو الجماعة، ومنذ فجر التاريخ وحتى اليوم نشأت على الدوام علاقة وطيدة بين المعلومات والأمن كجبهتين لا غني لإحداها عن الأخرى، ومع تتالي العصور تغيرت الأمور بين الجبهتين، فالأمن لم يعد معادلا للحماية من الهجمات المفاجئة من قبل الأعداء أو حتى وحوش الغابة، بل أصبح نظريات وقضايا معقدة، والمعلومات لم تعد مجرد دلالة على أشياء يجرى التعبير عنها بصرخة من الفم، بل انطلقت من مكانها التقليدي داخل الأوراق والكتب والمخطوطات والأفلام، واتخذت لنفسها شكلا رقميا نمطيا موحدا، ودفعت الثورة الرقمية والتطورات الجارية في الاتصالات والمعلومات إلى الساحة بالعديد من المتغيرات الجديدة فيما يتعلق بأمن المعلومات بعد تحولها إلى الشكل الرقمي، وجعلت منها قضية ضاغطة على صناع القرار السياسي والجمهور المتخصص والعام معا.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , قتالي عبد الغاني, ,(2023-05-11), الجريمة المعلوماتية والأمن السيبراني قراءة في المفاهيم والمقاربات والرهانات,الجريمة الإلكترونية وتداعيات الأمن السيبراني بين النظرية والتطبيق,جامعة باتنة1
- 2023-05-09
-
2023-05-09
رؤى واتجاهات في مجال أمن المعلومات والسلامة الرقمية مقـاربــة نـظـرية
منذ فجر التاريخ وحتى اليوم نشأت على الدوام علاقة وطيدة بين المعلومات والأمن كجبهتين لاغني لإحداها على الأخرى .ففي عصور مقبل التاريخ كانت صرخة الإنسان البدائي في الغاية تحمل أحيانا معلومة تنذر بوقوع خطر يهدد امن وسلامة الفرد أو الجماعة ومع تتالي العصور تغيرت الأمور على الجبهتين ،فالأمن لم يعد معادلا للحماية من الهجمات المفاجئة من قبل الأعداء أو حتى وحوش الغابة بل أصبح نظريات وقضايا معقدة ،والمعلومات لم تعد مجرد دلالة على أشياء يجرى التعبير عنها بصرخة من الفم ،بل انطلقت من مكانها التقليدي داخل الأوراق والكتب والمخطوطات والأفلام ، واتخذت لنفسها شكلا رقميا نمطيا موحدا، ودفعت الثورة الرقمية والتطورات الجارية في الاتصالات والمعلومات إلى الساحة بالعديد من المتغيرات الجديدة فيما يتعلق بأمن المعلومات بعد تحولها إلى الشكل الرقمي،وجعلت منها قضية ضاغطة على صناع القرار السياسي والجمهور المتخصص والعام معا
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , قتالي عبد الغاني, ,(2023-05-09), رؤى واتجاهات في مجال أمن المعلومات والسلامة الرقمية مقـاربــة نـظـرية,الأمن الرقمي في الجزائر بين وعي المواطن وهشاشة المستخدم,جامعة غيليزان
- 2023-03-31
-
2023-03-31
قلق المستقبل وعلاقته بالصحة النفسية لدى عينة من طلبة جامعة البويرة
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين قلق المستقبل والصحة النفسية لدى عينة من طلبة جامعة البويرة، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، واختيرت عينة عشوائية مكونة من (50) طالبا وطالبة، واستخدمت في الدراسة أداتين هما: مقياس قلق المستقبل، ومقياس الصحة النفسية. وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى قلق المستقبل لدى عينة من طلبة جامعة البويرة مرتفع، وأن مستوى الصحة النفسية لديهم متوسط، وأن العلاقة الارتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين قلق المستقبل والصحة النفسية لديهم. .الكلمات مفتاحية: قلق المستقبل، الصحة النفسية، طلبة الجامعة
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , , (2023-03-31), قلق المستقبل وعلاقته بالصحة النفسية لدى عينة من طلبة جامعة البويرة, مجلة العلوم الاجتماعية, Vol:17, Issue:1, pages:35-49, كلية العلوم الاجتماعية جامعة عمار ثليجي الأغواط
- 2023-03-16
-
2023-03-16
درجة التكفل بالصحة النفسية للعاملات للوقاية من الأخطار المهنية بمستشفى سليمان عميرات بالمسيلة
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة التكفل بالصحة النفسية للعاملات للوقاية من الأخطار المهنية بمستشفى الولاد سليمان عميرات بالمسيلة، حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وتم اختيار عينة عشوائيا، قدرت بـ 45 موظفي (ممرضات-قابلات)، حيث جمعت البيانات بواسطة الاستبانة، وكشف التحليل الإحصائي بواسطة الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS22 للبيانات التي أسفرت على النتائج التالية: درجة التكفل بالصحة النفسية للوقاية من الأخطار المهنية بمستشفى الولاد سليمان عميرات بالمسيلة ضعيفة، درجة الأخطار المهنية بمستشفى الولاد سليمان عميرات بالمسيلة متوسطة. الكلمات المفتاحية: مستشفى الولادة، الصحة النفسية، الأمراض المهنية
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , ,(2023-03-16), درجة التكفل بالصحة النفسية للعاملات للوقاية من الأخطار المهنية بمستشفى سليمان عميرات بالمسيلة,المخاطر المهنية بالمؤسسات الصناعية والاستشفائية الجزائرية,جامعة الأغواط
- 2022
-
2022
الصعوبات التي تواجه أساتذة المواد العلمیة بمرحلة التعلیم المتوسط في تطبیق استراتیجیة حل المشكلات دراسة میدانیة بمتوسطة محمد الصدیق بن یحي بالمسیلة
The present study aimed to reveal the difficulties faced by teachers of scientific subjects stage intermediate education in the application of problem-solving strategy, and the differences in these difficulties between the teachers on the variables of sex and Professional Experience, and use descriptive approach, as used in data collection application difficulties questionnaire strategy to solve problems prepared The researchers' party, and it was applied to a simple random sample of 19 teachers (7 males - 12 females) studying with some middle schools of M'sila during the academic season (2020-2021). The study found that the teachers of scientific subjects in the intermediate education stage are facing difficulties in implementing a problem-solving strategy that comes from the student and the curriculum to a greater degree than the difficulties that come from the teacher. There are no statistically significant differences in the difficulties faced by teachers of scientific subjects in the intermediate education stage in applying a strategy to solve problems according to the variables of sex and professional experience
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , سليم عمرون, براهيم زين, , (2022), الصعوبات التي تواجه أساتذة المواد العلمیة بمرحلة التعلیم المتوسط في تطبیق استراتیجیة حل المشكلات دراسة میدانیة بمتوسطة محمد الصدیق بن یحي بالمسیلة, بوجمعة حريزي, Vol:6, Issue:1, pages:71-81, مجلة السراج في التربیة وقضایا المجتمع
- 2022
-
2022
صعوبات تطبيق التقويم المستمر في مرحلة التعليم المتوسط من وجهة نظر الأساتذة دراسة ميدانية ببعض متوسطات مدينة المسيلة
This study aimed to identify the difficulties of applying continuous evaluation in the middle education stage from the teachers' point of view, as the descriptive approach was used, in addition to the questionnaire as a study tool, and the study sample consisted of (179) teachers, and the study concluded that the difficulties associated with the student represent the most important difficulties in applying Continuous evaluation, and that insufficient class time to apply continuous evaluation is the most important difficulty associated with the teacher, and that the density of the number of students within the class is the most important difficulty associated with the student, and that the density of the curriculum is the most important difficulty associated with the educational environment.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , , (2022), صعوبات تطبيق التقويم المستمر في مرحلة التعليم المتوسط من وجهة نظر الأساتذة دراسة ميدانية ببعض متوسطات مدينة المسيلة, بوجمعة حريزي, Vol:11, Issue:2, pages:293-314, مجلة دراسات إنسانية واجتماعية جامعة وهران 02
- 2022
-
2022
درجة استخدام أساتذة التعليم المتوسط لأدوات التقويم المستمر من وجهة نظرهم دراسة ميدانية ببعض متوسطات ولاية المسيلة
This study aimed to identify the degree to which middle school teachers use continuous evaluation tools from their point of view, as the descriptive approach was used, and a questionnaire consisting of nine items representing continuous evaluation tools was used, and the study sample consisted of (446) teachers chosen in a random cluster method. , And a set of statistical methods were used, represented by the arithmetic means, standard deviations, and t-test. The study found that the degree of middle school teachers 'use of continuous evaluation tools from their point of view was intermediate, and that there were no statistically significant differences in the degree of middle school teachers use of continuous evaluation tools from their point of view due to the gender variable.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , , (2022), درجة استخدام أساتذة التعليم المتوسط لأدوات التقويم المستمر من وجهة نظرهم دراسة ميدانية ببعض متوسطات ولاية المسيلة, بوجمعة حريزي, Vol:15, Issue:1, pages:1015-1034, مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
- 2022
-
2022
معوقات استخدام التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر طلبة السنة الثانية علوم دقيقة بالمدرسة العليا للأساتذة ببوسعادة
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أهم معوقات التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر طلبة السنة الثانية علوم دقيقة بالمدرسة العليا للأساتذة ببوسعادة، ولتحقيق هذا الهدف تم تطوير استبيان مكون من (40) فقرة، وقام الباحثان بالتأكد من صدقه وثباته، وتكونت عينة الدراسة من (70) طالبا وطالبة يدرسون في السنة الثانية علوم دقيقة (رياضيات وفيزياء) بالمدرسة العليا للأساتذة ببوسعادة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن أهم معوقات التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر الطلبة هي المعوقات المتعلقة بمنصة التعليم عن بعد بدرجة كبيرة، وجاءت الفقرة رقم (35) والتي تنص على "صعوبة استخدام منصة التعليم عن بعد بسبب تعقيدها وعدم بساطتها وكثرة مصطلحاتها باللغة الأجنبية" كأهم المعوقات المتعلقة بمنصة التعليم عن بعد، تلتها المعوقات المتعلقة بالأستاذ بدرجة كبيرة، وجاءت الفقرة رقم (18) والتي تنص على "عدم امتلاك بعض الأساتذة لمهارات البحث عبر شبكة الإنترنت لتلبية احتياجاتهم التدريسية في التعليم عن بعد" كأهم المعوقات المتعلقة بالأستاذ، ثم تلتها المعوقات المتعلقة بالطالب وكانت بدرجة كبيرة، وجاءت الفقرة رقم (3) والتي تنص على "عدم امتلاك بعض الطلبة لمهارات البحث عبر شبكة الإنترنت لتلبية احتياجاتهم الدراسية في التعليم عن بعد" كأهم المعوقات المتعلقة بالطالب. كما توصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الطلبة في وجهة نظرهم لمعوقات استخدام التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا تعزى لمتغيري الجنس والتخصص. This study aimed to identify the most important obstacles to distance education in light of the Corona pandemic from the point of view of second-year students of exact sciences at the High School of Teachers in Bousaada. The study consisted of (70) students studying in the second year exact sciences (mathematics and physics) at the Higher School of Teachers in Bousaada, and the results of the study concluded that the most important obstacles to distance education in light of the Corona pandemic from the students’ point of view are the obstacles related to the distance education platform to a large extent, item (35), which states “the difficulty of using the distance education platform due to its complexity, lack of simplicity and many terms in the foreign language” came as the most important obstacles related to the distance education platform, followed by the obstacles related to the teacher to a large extent, and item (18) which states “ Some Teachers’ lack of research skills via the Internet to meet their teaching needs in distance education” as the most important obstacles related to the Teacher, then followed by the obstacles related to the student, and they were to a large extent, and came item (3), which states On "some students' lack of research skills via the Internet to meet their study needs in distance education" as the most important obstacles related to the student. The results of the study also found that there were no statistically significant differences between students in their view of the obstacles to using distance education in light of the Corona pandemic due to the variables of gender and specialization.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , سليم عمرون, ,(2022), معوقات استخدام التعليم عن بعد في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر طلبة السنة الثانية علوم دقيقة بالمدرسة العليا للأساتذة ببوسعادة,بوجمعة حريزي,جامعة محـمد خيضر، بسكرة، الجزائر كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية
- 2022
-
2022
صعوبات التعلم الأكاديمية في الوسط المدرس ي من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية ببعض المدارس الابتدائية بمدينة مقرة بالمسيلة الجزائر
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على صعوبات التعلم الأكاديمية في الوسط المدرسي من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي الذين يدرّسون ببعض المدارس الابتدائية بمدينة مقرة بالمسيلة بالجزائر للعام الدراسي2021/ 2022، ومشكلة صعوبات التعلم ليست مشكلة محلية وطنية؛ بل هي مشكلة ذات طابع عالمي توجد لدى بعض المتعلمين من مجتمعات مختلفة ذات لغات وثقافات متمايزة، فالأطفال الذين يعانون من هذه الصعوبات يمتلكون قدرات تخفي جوانب الضعف في أدائهم، فقد يسردون قصصاً رائعةً بالرغم من أنَّهم لا يستطيعون الكتابة، وقد ينجحون في تأدية مهارات معقدة جداً رغم أنهم قد يخفقون في إتباع التعليمات البسيطة، وهم قد يبدون عاديين وأذكياء ليس في مظهرهم أي شيء يوحي بأنَّهم مختلفون عن الأطفال العاديين؛ إلا أنَّه هؤلاء لديهم بعض الصعوبات في تعلم بعض المهارات الأكاديمية والمعرفية، وبالمقابل يعتبر التعامل مع هذه الفئة في المدارس أمراً بالغ الأهمية؛ بهدف معالجة تلك المخاوف المتعلقة بالمشاكل النفسية والاجتماعية والصحية التي تؤثر على تعلمهم ومستويات تحصيلهم، وإلى تحقيق أفضل مستوى ممكن من التوافق النفسي والدراسي لهم، وستخلص هذه الدراسة إلى عدد من المقترحات في ضوء النتائج التي يتم التوصل إليها، ليتم أخذها كأساليب التشخيص والعلاج الملائمة لصعوبات التعلم في المدرسة الجزائرية. This study aims to identify learning difficulties acadimie in the school environment from the point of view of primary education teachers who teach in some primary schools in the city of Magra in M’sila, Algeria, for the academic year 2021/2022. The problem of learning difficulties is not a local or national problem; Rather, it is a problem of a global nature that exists among some learners from different societies with distinct languages and cultures. Children who suffer from these difficulties have abilities that hide weaknesses in their performance. They may tell wonderful stories even though they cannot write, and they may succeed in performing very complex skills. Although they may fail to follow simple instructions, and may seem ordinary and intelligent, there is nothing in their appearance to suggest that they are different from ordinary children; However, they have some difficulties in learning some academic and cognitive skills, and on the other hand, dealing with this group in schools is extremely important, with the aim of addressing those concerns related to psychological, social and health problems that affect their learning and levels of achievement, and to achieve the best possible level of psychological compatibility and their studies. This study will conclude with a number of proposals in light of the results that have been reached, to be taken as appropriate diagnosis and treatment methods for learning difficulties in the Algerian school.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , فرحات بن ناصر, ,(2022), صعوبات التعلم الأكاديمية في الوسط المدرس ي من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية ببعض المدارس الابتدائية بمدينة مقرة بالمسيلة الجزائر,بوجمعة حريزي,جامعة عباس لغرور - خنشلة/ كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية/ قسم علم العلوم الاجتماعية
- 2020
-
2020
الحاجات التدريبية في تقنيات التعليم لأساتذة المرحلة المتوسطة دراسة ميدانية بمدينة المسيلة
Teacher training is one of the main objectives of education leaders in the world. The teacher who is trained in an ongoing education program is an effective force in driving the process of learning and teaching, in order to give the cognitive and behavioral benefit to the man of this age. Especially the fact that it is not only the transfer of knowledge, but also the provision of knowledge and knowledge and the employment of learners, so it has a large responsibility that need to be prepared and qualified and develop its capabilities to be able to perform its task to the fullest The study dealt with the subject of "Yeh in education techniques for primary school teachers"
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , عبد الكريم ملياني, , (2020), الحاجات التدريبية في تقنيات التعليم لأساتذة المرحلة المتوسطة دراسة ميدانية بمدينة المسيلة, بوجمعة حريزي, Vol:14, Issue:1, pages:10-28, مجلة العلوم الاجتماعية - جامعة عمار ثليجي بالاغواط
- 2020
-
2020
التعليم الإلكتروني في الجزائر بين حتمية الاستخدام وصعوبة التطبيق
لقد تعددت وجهات النظر حول ماهية التعليم الالكتروني، وربما يرجع ذلك إلى اختلاف فلسفة كل من التربويين والتكنولوجيين القائمين على إدارة وتطوير والإشراف على التعليم الالكتروني، هذا من ناحية، ومن ناحية أخرى كثرة البحوث والدراسات التربوية والتكنولوجية في مجال التعليم الالكتروني، وإنَّ الدولة الجزائرية متمثلةً بالحكومة فكرت في استخدام طريقة التعليم الالكتروني بمنظومته المتكاملة في بيئة التعليم، التي تعد من الطرق المعاصرة والحديثة نسبياً التي يعرفها العالم، حيث أصبحت متطلباً مهماً وضرورياً خاصة في ظل جائحة كورونا وذلك لإثراء البيئة التعليمية بمعطيات وأساليب وتقنيات ضرورية، لذلك جاءت هذه الورقة البحثية لتلقي الضوء على هذا المفهوم لتوضيح طبيعته وماهيته، ودواعي الحاجة إلى استخدامه كحتمية بديلة في العملية التعليمية في ظل جائحة كورونا، والكشف على واقعه في الجزائر ومعيقات تطبيقه في الميدان التعليمي في الجزائر، كما خلصت الورقة إلى مجموعة من الاقتراحات. There have been many views on what e-learning is, perhaps due to the different philosophy of both educators and technologists who are responsible for managing, developing and supervising e-learning, on the one hand, and on the other hand the large number of educational and technological studies and research in the field of e-learning. The Algerian state represented by the government thought about using the e-learning method with its integrated system in the education environment, which is considered one of the contemporary and relatively modern methods known to the world, as it has become an important and necessary requirement, especially in light of the Corona pandemic, in order to enrich the educational environment with necessary data, methods and techniques, so this research paper came to shed light on this concept so as to clarify its nature and its essence, the reasons for the need to use it as an alternative imperative in the educational process in light of the Corona pandemic, and revealing its reality in Algeria and the obstacles to its application in the educational field in Algeria, the paper also concluded with a set of suggestions.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , فرحات بن ناصر, سليم عمرون, ,(2020), التعليم الإلكتروني في الجزائر بين حتمية الاستخدام وصعوبة التطبيق,بوجمعة حريزي,جامعة محمد بوضياف- المسيلة/ مركز اليقظة البيداغوجية
- 2019
-
2019
التقويم في المنظومة التربوية من المفهوم إلى الممارسة
التقويم هو من عمليات النظام التربوي التعليمي الهامة التي لا تتضح ثمارها على أرض الواقع إلا من خلال استمرارها لتلافي السلبيات وتعزيز جوانب القوة وإيجاد البدائل والحلول، فالتقويم مقوم من مقومات العملية التربوية والتعليمية وعلم قائم بحدِّ ذاته في الوقت نفسه يُستخدم للحكم على مدى النجاح في تحقيق الأهداف الموضوعة
Citation
BOUDJEMAAHERIZI , محمد لخضر روبي, فياض حامد العنزي, ,(2019); التقويم في المنظومة التربوية من المفهوم إلى الممارسة,,دار البداية ناشرون وموزعون
- 2018
-
2018
واقع وصعوبات تطبيق أساتذة التعليم المتوسط للأشكال التقويم المستمر
This study aimed at determing the degree of application of the teachers of the intermediate education to the continuous forms of evaluation, the most important difficulties which hinder them during applying it from the teachers and inspectors’ point of view, and to know whether there were differences between the responses of the sample of the study in estimating the degree and difficulties of the application according to the following survey variables:( gender-number of years of work- specialization -training institution).The study started from the following main question: what is the reality of the application of the teachers of the middle school for the forms of continuous evaluation? and what are the difficulties which hinder them during applying it from the teachers and inspectors’ point of view? To achieve the objectives of the study, the descriptive method was used as due to its appropriateness among the methods for such studies. A questionnaire was used consisting of (70) paragraphs divided into five axes, respectively: continuous formal forms of evaluation, informal continuous forms of evaluation, difficulties related to the teacher, difficulties related to the pupil, difficulties related to the educational environment, the questionnaire was applied to a random sample Consisting of (446) teachers and (13) inspectors. The study led to the following results: - The degree of application of the teachers of the intermediate education to the formal and informal forms of continuous evaluation was medium from the opinion of teachers themselves. - There are differences of statistical significance among the teachers of the intermediate education in their assessment of the degree of application of forms of continuous evaluation, formal and informal, and was in favor of forms of continuous evaluation. - The degree of application of the teachers of the intermediate education to the forms of continuous official evaluation was medium and informal weak from the opinion of inspectors. - There were statistically significant differences between the responses of the inspectors in their assessment of the degree of application of the teachers of the intermediate education to the forms of continuous evaluation, formal and informal, and was in favor of formal forms of continuous evaluation. - There were statistically significant differences between the responses of teachers and inspectors in their assessment of the degree of application of the teachers of the intermediate education to the forms of continuous evaluation, formal and informal, and was in favor of formal forms of continuous evaluation, and were in favor of teachers. - There were no statistically significant differences between the responses of the teachers of the intermediate education in their estimation of the degree of their application to the forms of continuous formal evaluation according to gender variable. - There are no statistically significant differences between the responses of the teachers of the intermediate education in their estimation of the degree of their application to the forms of continuous formal evaluation according to the variable of the number of working years, except for differences between teachers whose years of work is less than (10) years and teachers whose years are more than (20) years, it was in favor of the latter (20) Years. - There are differences of statistical significance among the teachers of the intermediate education in their assessment of the degree of application of formal continuous evaluation forms according to the variable of specialty subject, and the differences in favor of some literary subjects at the expense of some scientific subjects. - There were no statistically significant differences between the responses of the teachers of the intermediate education in their estimation of the degree of their application to the forms of continuous formal evaluation according to the training institution, except for differences between the responses of and the university graduate teachers and it was in favor of the professors of the technological institute for education. - There were no statistically significant differences between the responses of the teachers of the intermediate education in their estimation of the degree of their application of the continuous informal evaluation forms according to the variables (gender- number of years of work- specialization - training institution). - The most important difficulties which hinder the teachers of the intermediate education during applying the forms of continuous evaluation of the teachers and students and the educational environment from the teachers and inspectors’ point of view are the difficulties related to the student. - There are no statistically significant differences between the responses of teachers and inspectors in their assessment of the degree of the difficulties encountered in the application of teachers of the intermediate education to the forms of continuous evaluation related to the teacher, the student, the educational environment. - There are no statistically significant differences between the responses of the teachers of intermediate education in their assessment of the degree of the difficulties encountered in the application of the forms of continuous evaluation of the teacher, student and the educational environment according to gender variables, the number of years of work and the existence of differences of statistical significance according to the variable of the subject of specialization and related to the student and the educational environment, and it was in favor of some scientific subjects at the expense of some literary subjects and the existence of differences of statistical significance according to the variable of training institution and related to the student, it was in favor of teachers graduated from the Institute of Technology at the expense of teachers graduated from the High School of teachers.
Citation
BOUDJEMAAHERIZI , ,(2018); واقع وصعوبات تطبيق أساتذة التعليم المتوسط للأشكال التقويم المستمر,بوجمعة حريزي,
- 2018
-
2018
معدل التلاميذ في التقويم المستمر وعلاقته بدرجاتهم في امتحان شهادة التعليم المتوسط
This study has dealt with the relationship between the average of pupils in the continuous evaluation and their results in the examination for Middle School Education Certificate, In order to answer the research questions, the sample results in the continuous evaluation and the examination for Middle School Education Certificate were analyzed in subjects: mathematics, natural sciences and life, physical sciences and technology, Arabic, French, English, history and geography. These are the most important results: there is a positive correlation between the average of pupils in the continuous evaluation and their results in the examination for Middle School Education Certificate. There is an inflation in pupils’ average in the continuous evaluation compared to their results in the examination for Middle School Education Certificate in subjects: Maths, natural Science and life, French and English. In addition, there are statistically significant differences between the means of pupils’ average in the continuous evaluation and that of their grades in the examination for Middle School Education Certificate.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , , (2018), معدل التلاميذ في التقويم المستمر وعلاقته بدرجاتهم في امتحان شهادة التعليم المتوسط, بوجمعة حريزي, Vol:12, Issue:2, pages:108-119, مجلة العلوم الاجتماعية – جامعة الأغواط
- 2017
-
2017
الصحة النفسیة وعلاقتها بالأداء الوظیفي لدى أساتذة التعلیم المتوسط. دراسة میدانیة ببعض متوسطات مدینة المسیلة
This study aimed at finding out the relationship between psychological health of middle school’s teachers and its relation to their functional performance in some of middle schools in Msila in Algeria, for the school year 2015/2016, and the results of the study showed that both the psychological health and the functional performance of the study sample are at high level, and there exist a positive correlation which is statistically significant between the variables of the study. the study concluded a set of proposals in the light of the previous results.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , ADMIN Admin , فرحات بن ناصر, , (2017), الصحة النفسیة وعلاقتها بالأداء الوظیفي لدى أساتذة التعلیم المتوسط. دراسة میدانیة ببعض متوسطات مدینة المسیلة, بوجمعة حريزي, Vol:10, Issue:2, pages:146-160, دراسات نفسية وتربوية
- 2017
-
2017
بناء اختبار الذكاء الانفعالي دراسة ميدانية على عينة من معلمي المرحلة الابتدائية بولاية المدية
This study aimed to build a test of emotional intelligence, according to the model, "Daniel Goleman," revised (1998). Then apply it on a sample of primary teachers in Medea. The results showed that the test has indicators content sincerity. Also the results of Factor Analysis produced three factors named (Interact with others, Motivation, and Emotions Management). This test characterized with indicators sincerity of internal consistency through the correlation coefficients (0.01) among the three factors of the test, and among the test items and the factor which belongs. Also this test has acceptable indicators for the stability of his grades which are: Stability Coefficients, and A split-Halves reliability coefficient, and the values of Cronbach's alpha. It has been rated the performance of the sample in this test and its factors according to Grades Percentile into five basic levels .
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , خوخة عزيزان, , (2017), بناء اختبار الذكاء الانفعالي دراسة ميدانية على عينة من معلمي المرحلة الابتدائية بولاية المدية, بوجمعة حريزي, Vol:4, Issue:1, pages:101-127, مجلة العلوم النفسية والتربوية
- 2017
-
2017
ظاهرة عمالة الأطفال من منظور نفسي اجتماعي
تهدف هذه الدراسة إلى بيان خطورة ظاهرة عمالة الأطفال في الجزائر من منظور نفسي اجتماعي من خلال الإجابة عن أسئلة الدراسة المتعلقة بأسبابها والواقع النفسي والاجتماعي الناتج عنها، مع بيان الأثار الخطيرة التي تتركها على الطفل وعلى المجتمع والتنمية كونها تضعف وترهق بل تشيخ إمكانيات وقدرات جيل المستقبل، وتؤثر على تنمية الموارد البشرية وقدراتها التنموية، وبالتالي يجب الحد من عمالة الأطفال في الجزائر من خلال المقترحات والتوصيات المقدمة.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , فرحات بن ناصر, , (2017), ظاهرة عمالة الأطفال من منظور نفسي اجتماعي, بوجمعة حريزي, Vol:4, Issue:27, pages:159-169, مركز جيل البحث العلمي مجلة جيل العوم الإنسانية والاجتماعية
- 2017
-
2017
الإحصاء الاستدلالي مقايس العلاقة الارتباطية
الكتاب الذي بين يديك هو عبارة عن مجموعة من المواضيع المدققة في الإحصاء الاستدلالي/مقاييس العلاقة الارتباطية، حرصنا في عرضها على البساطة في التقديم، والمنهجية العلمية في الطرح، وعلى التوضيح عن طريق أمثلة مفصلة. وقد تعمدنا تقديم كل العلاقات الرياضية بالحروف اللاتينية، لكون معظم المراجع المتواجدة في المكتبات تقدم هذه العلاقات الرياضية بالحروف نفسها، إضافة إلى أنها شائعة الاستخدام في معظم التخصصات العلمية.
Citation
BOUDJEMAAHERIZI , ,(2017); الإحصاء الاستدلالي مقايس العلاقة الارتباطية,,ديوان المطبوعات الجامعية- الجزائر
- 2017
-
2017
أهمية ممارسة الرياضة في تحسين جودة الحياة لدى مرضى السكري
تعانى شريحة عريضة من المجتمع الجزائري من مرض السكر، حيث زادت أعداد الذين يعانون من هذا المرض في الوقت الحاضر، وذلك لعدة أسباب؛ أهمها زيادة استهلاك المواد السكرية والنشوية؛ والتقدم التكنولوجي الذي أدى إلى الخمول وقلة الحركة النشطة مثل: الجري والمشي؛ بالإضافة إلى ضغوط الحياة اليومية(القلق والتوتر والانفعالات...)، وتعزى خطورة مرض السكر إلى مضاعفاته العديدة التي يمكن أن تصيب كل أعضاء الجسم بطريقة مباشرة أو غير مباشرة، لذلك يطلق عليه مرض المضاعفات. وإنَّ ممارسة الرياضة تساهم في علاج الأمراض عامة ومرض السكر خاصة، باعتبارها مدخلاً جديداً من حيث فعاليتها في تحسين جودة الحياة لدى المرضى، وذلك من خلال تحسين الحالة الصحية والنفسية للمريض، ومحاولة العودة به إلى الحياة الطبيعية، أو الاقتراب منها، بالإضافة إلى ما يتمخض عن ذلك من تحسين الأداء في العمل، والزيادة في معدل الإنتاج، والتقليل من الخسارة الاقتصادية الناجمة عن الغياب عن العمل بسبب المرض. فالممارسة الفعلية للرياضة بانتظام لها قيمتها وتأثيراتها الإيجابية على جميع جوانب حياة الفرد وتحسين جودتها، خاصة المصاب بالسكري في ضوء ما توصلت إليه الدراسات والأبحاث العلمية.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , فرحات بن ناصر, ,(2017), أهمية ممارسة الرياضة في تحسين جودة الحياة لدى مرضى السكري,بوجمعة حريزي,جامعة محمد بوضياف المسيلة
- 2016
-
2016
أهمية ممارسة الرياضة بالنسبة للمرأة نفسيا واجتماعيا وصحيا
إن ّممارسة الأنشطة البدنية والرياضية هي ما يقوم به الانسان بشكل عام، ومظهر رئيسي لمختلف الجوانب الثقافية لبني الانسان، وحق معترف به لكل المواطنين دون تمييز، يتجلى ذلك في كل المظاهر والأنشطة الحياتية اليومية الاجتماعية بدءا بالواجبات ذات الطبيعة البيولوجية مرورا بمجالات الترفيه والعمل والانتاج، والدفاع والخدمات كالترويح وملء أوقات الفراغ. والرياضة هي مـــــرآة المجتمع تستقطب انتباه فعاليات كل فئات المجتمع، وبالتالي فهي لا تقتصر على الذكور فقط، بل حتى الإناث لما لها من أهمية وفائدة تنعكس على صحتهن الجسمية والعقليــة والنفسية، لكن ما لاحظه الباحثون من خلال عملهم في المجال الرياضي عدم الاهتمام الكافي من طرف الإنسان من الناحية الصحية والرياضية مما أدى إلى ظهور وتفشي الكثير من الأمراض في أوساط المجتمع، وخاصة العنصر النسوي منه. وعليه جاءت هذه الدراسة التي تبحــث في التعرف على أهمية وفوائد الرياضة بالنسبة للمرأة من أجل المحافظة على الصحة والوقاية من أمراض العصر التي تتمثل في(أمراض السكري، المرض القلبي الوعائي، والالتهاب العضلي، والسمنة والبدانة، وارتفاع ضغط الدم...) وهذا من خلال ما تتناوله من محاور أساسية، وفي ضوء ما تتعرض له الدراسة من خلال الأدب التربوي ونتائج بعض الدراسات التي تناولت الموضوع يضع الباحثان مجموعة من التوصيات. Practising sports and physical activities are what the human does in general. It is a basic feature for different cultural aspects of human beings, it is also recognizable right for all citizens without discrimination .It is reflected in all aspects of daily life and social activities Starting with the duties of a biological nature passing through the fields of leisure ,business and production, The defense and promotion of services and free time. The sport is the mirror of society, which attracts the attention of the events of all parts of society. Therefore ,It is not restricted only to males and even females are concerned because of its importance and usefulness which is reflected on their physical , mental and psychological health .But what researchers observed through their work in the sports field that there is an Insufficient attention by human beings to health and fitness side, which led to the emergence and the spread of many diseases among the community especially among women. Therefore, this study came to recognize the importance and benefits of sport for women .In order to maintain health and prevent diseases of this era like (Diabetes, cardiovascular disease, muscle inflammation, obesity and high blood pressure …..) all this is covered through the main points of this study . In light of what does this study deal with and depending on the educational literature and the results of some studies that have addressed the topic , researchers develop a set of recommendations.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , فرحات بن ناصر, ,(2016), أهمية ممارسة الرياضة بالنسبة للمرأة نفسيا واجتماعيا وصحيا,بوجمعة حريزي,جامعة محمد بوضياف - المسيلة / معهد العلوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
- 2016
-
2016
الصدق والثبات وفق نظرية القياس الكلاسيكية
حظي ميدان القياس منذ نشأته وحتى وقتنا الحاضر باهتمام كبير وجهد متواصل من قبل المختصين في القياس النفسي والتربوي، مما تمخض عنه إحداث نقلة نوعية وتطور كبير ومستمر في إجراءاته وأدواته وفلسفته؛ بغرض الوصول إلى أقصى درجات الدقة في قياس السلوك الإنساني. ومن بين هذه التطورات التي تخللت تاريخه ظهور النظرية الكلاسيكية في القياس. ومن هذا المنطلق تناولت هذه الورقة البحثية هذه النظرية، وذلك من خلال التعرف على مفهومها وأهم افتراضاتها؛ وما تنطوي عليه من مفاهيم ومبادئ تتعلق بالخصائص السيكومترية للاختبار والمتمثلة في الصدق والثبات. Measurement field received from its inception until the present day with great interest and continuing effort by specialists in educational and psychological measurement, which resulted in significant events of evolution paradigm shift in its procedures, tools and philosophy; to reach maximum precision in the measurement of human behavior. These included the date the emergence of the classical theory of measurement. In this sense this paper dealt with this theory, and that by identifying the most important sense assumptions; and the underlying concepts and principles regarding psychometric properties of test validity and reliability.
Citation
BOUDJEMAA HERIZI , طه حمود, فرحات بن ناصر, ,(2016), الصدق والثبات وفق نظرية القياس الكلاسيكية,بوجمعة حريزي,جامعة محمد بوضیاف- المسیلة. - كلیة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة
- 2014
-
2014
العلاقة بين معدل التلاميذ في التقويم المستمر ودرجاتهم في امتحان شهادة التعليم المتوسط
تناولت هذه الدراسة طبيعة العلاقة بين معدل التلاميذ في التقويم المستمر ودرجاتهم في امتحان شهادة التعليم المتوسط، وأجريت على عينة مكونة من خمس متوسطات من بين (22) متوسطة تمثل المجتمع الأصلي، تم اختيارها بطريقة عشوائية بسيطة شملت (1398) تلميذا وتلميذة يدرسون في مستوى السنة الرابعة من التعليم المتوسط بمدينة المسيلة للموسم الدراسي (2011/2012)، أي بنسبة قدرت (28,93 %). وللإجابة عن تساؤلات الدراسة تم تحليل نتائج التلاميذ في التقويم المستمر وامتحان شهادة التعليم المتوسط في المواد العلمية (الرياضيات، علوم الطبيعة والحياة، العلوم الفيزيائية والتكنولوجيا) والمواد الأدبية (اللغة العربية، اللغة الفرنسي اللغة الإنجليزية، التاريخ والجغرافيا). وكانت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: وجود علاقة ارتباطيه موجبة ودالة إحصائيا عند مستوى (0.01) بين معدل التلاميذ في التقويم المستمر ودرجاتهم في امتحان شهادة التعليم المتوسط بالمواد العلمية والمواد الأدبية، تراوحت بين المتوسطة والقوية، وأن معاملات الارتباط كانت تقل عن الحد الأدنى لمعامل التنبؤ الإحصائي، باستثناء معاملي ارتباط مادتي الرياضيات واللغة الفرنسية، فقد زادا عن الحد الأدنى لمعامل التنبؤ الإحصائي. وجود تضخم في معدل التلاميذ في التقويم المستمر مقارنة بدرجاتهم في امتحان شهادة التعليم المتوسط بمواد: الرياضيات، علوم الطبيعة الحياة، اللغة الفرنسية، اللغة الإنجليزية. وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطات معدل التلاميذ في التقويم المستمر ومتوسطات درجاتهم في امتحان شهادة التعليم المتوسط بالمواد العلمية والأدبية، وكانت الفروق لصالح معدل التقويم المستمر، باستثناء مادة العلوم الفيزيائية والتكنولوجيا، فقد كانت لصالح شهادة التعليم المتوسط. This study has dealt with the relationship between the average of pupils in the continuous evaluation and their results in the examination for Middle School Education Certificate, and it was carried out on a sample of five middle schools out of (22) schools that represent the original population. the sample was chosen at random and included (1398) pupils of fourth year in M’sila during academic year (2011/2012) and this represents (28,93%)of the overall population. In order to answer the research questions, the sample results in the continuous evaluation and the examination for Middle School Education Certificate were analyzed in the scientific subjects (mathematics, natural sciences and life, physical sciences and technology) as well as in the literary ones (Arabic, French, English , history and geography). These are the most important results: there is a positive correlation and a statistic significance at the level of (0.01) between the average of pupils in the continuous evaluation and their results in the examination for Middle School Education Certificate in the scientific subjects (mathematics, natural sciences and life, physical sciences and technology) as well as in the literary ones (Arabic, French, English, history and geography) the results varied from medium to strong; and most correlation coefficients were less than the prediction coefficient, except for the correlation coefficients of Maths and French language beyond this limit for the statistic prediction coefficient. There is an inflation in pupils’ average in the continuous evaluation compared to their results in the examination for Middle School Education Certificate in Maths, natural Science and life, French and English. In addition, there were of some statistic differences at the level of (0.01) between the means of pupils’ average in the continuous evaluation and that of their grades in the examination for Middle School Education Certificate in all subjects; the differences were in favour of the continuous evaluation except for physical sciences and technology in which differences were in favour of Middle School Education Certificate.
Citation
BOUDJEMAAHERIZI , ,(2014); العلاقة بين معدل التلاميذ في التقويم المستمر ودرجاتهم في امتحان شهادة التعليم المتوسط,بوجمعة حريزي,